Priatelia, jeseň je v plnom prúde, a práve v tomto období na náš organizmus začína útočiť mnoho baktérií a vírusov. Ako obdobie jesene a zimy zvládnuť bez veľkej ujmy? Zvládne to náš imunitný systém? Ak mu dopomôžeme, a začneme ho pripravovať na chladnejšie obdobie, tak potom ÁNO 😊
Vedeli ste, že orgánom jesene je slezina a práve na ňu by sme sa mali v týchto dňoch zamerať, očistiť ju, podporiť a spolu s ňou sa vám poďakuje aj tráviaci trakt, zharmonizuje sa vám nielen metabolizmus, ale aj váš psychický stav 😊 Poďme sa teda pozrieť na to, čo slezine prospieva a naopak, čo ju oslabuje.

Čo slezine prospieva?

Keďže slezina má rada sucho a teplo, prednosť dávame varenej strave. Farbou sleziny a žalúdka je žltá až oranžová farba, preto aj potraviny týchto farieb im prospievajú: mrkva, oranžová šošovica, hokkaido,… Pozor však na exotické ovocie, ktoré náš organizmus príliš zachladzuje – aj keď je oranžovej či žltej farby (mali sme ho jesť len mierou a v lete) v chladnom ročnom období je to cesta k oslabeniu imunity – k nádche, chrípke či iným zimným ochoreniam.

Vedeli ste, že chuťou sleziny a žalúdka je sladká chuť? Pozor, ide však o sladkú chuť v prirodzenej forme, čiže sem zaraďujeme: obilniny ako ryža, pšeno, jačmeň, ale aj gaštany, tekvice, mrkvu, zázvor, strukoviny, broskyne či marhule. Naopak, príliš sladká chuť vo forme sušienok, čokolád a iných sladkostí tieto dva orgány oslabuje a vyčerpáva. Na posilnenie sleziny je ideálny bylinkový čaj napríklad z hluchavky bielej, šalvie lekárskej či ľubovníka bodkovaného.

Na podporu funkcie sleziny by sme teda mali:
– počas jesene a zimy obmedziť konzumáciu surových potravín
– prijímať dostatok bielkovín
– do jedálnička zahrnúť pšeno, ryžu, ovos, zemiaky
– z mäsa sú vhodné jahňacie a hovädzie
– zaradiť strukoviny, cuketu, tekvicu, mrkvu, petržlen, cibuľu a cesnak
– konzumovať listovú zeleninu, červenú repu, ryby a morské riasy, ktoré napomáhajú     krvotvorbe
– konzumovať ovocie: jablká, marhule, broskyne, hrušky, slivky, jahody, hrozno
–  bylinky: škorica, zázvor, horec, zemežlč, muškátový oriešok, čakanka obyčajná             alebo palina ročná

Čo slezine škodí a oslabuje ju?

Prejav oslabenia sleziny je predovšetkým oslabená výdrž. Osoby s oslabenou energiou sleziny sa veľmi rýchlo unavia. Často sa objavuje mierna alebo chronická hnačka, s nestrávenými zvyškami potravy. Biela farba jazyka s otlačkami zubov, taktiež naznačujú oslabenie sleziny. Stagnácia sleziny sa taktiež prejavuje nedostatočnou transformáciou tekutín. Tekutiny sa usádzajú v podobe opuchov kĺbov na prstoch na nohách, členkoch a všeobecným zadržiavaním vody v tele. Vedeli ste, že často oslabená energia sleziny môže byť príčinou alergií. Keď oslabená energia sleziny zostane dlhodobo neošetrená, vyvinie sa z toho syndróm nedostatočného tráviaceho ohňa. Oslabenie tráviaceho systému zase prispieva k častému nachladeniu a pomalému zotavovaniu sa.

Slezinu teda výrazne oslabuje konzumácia studených jedál a nápojov. Naopak, teplé raňajky vo forme obilninových kaší, pridaním zahrievacích korenín ako je napr. škorica, kardamón, alebo teplé polievky je výborným štartom do dňa v jesennom a zimnom období.

Nezabúdajme, že strava má byť jednoduchá, no pestrá a čo je najdôležitejšie, mali by sme si na jedlo vyhradiť čas. Okrem teplých obilných raňajok by nemala chýbať na obed kvalitná polievka a na večeru nevynechať varenú zeleninu.

Slezina a žalúdok jednoznačne neobľubujú:
– nepravidelnú a studenú stravu
– konzervy, polotovary, priveľa korenín, sýte, mastné, vysmážané jedlá, tvrdý alkohol
– biely cukor, sladkosti a rafinovaný cukor
– nepestujte v sebe kritickosť, nedôveru, nenávisť, hnev a strach

Toto všetko môže v tele zvýšiť tráviaci oheň a spôsobiť bolesti brucha, nadváhu, psychickú a fyzickú únavu, neustály pocit hladu, boľavé ďasná, zápach z úst, závraty, vo vážnejších prípadoch rôzne zápaly.

Kedy je správny čas na podporu sleziny?

Ako sme už spomínali podpora sleziny je najvhodnejšia v jesenných mesiacoch, kedy je jej aktivita najväčšia a musí nás chrániť pred baktériami a vírusmi, ktoré na nás útočia v jesenných mesiacoch z každej strany.

Masážou k posilneniu sleziny

reflexna masaz chodidiel Concept Clinic

Ako sme už spomínali, strava je veľmi dôležitý faktor, ktorý sa na vašom fyzickom aj psychickom zdraví, podieľa. To, ako sa stravujete, to, čo konzumujete, ovplyvňuje váš organizmus. My však máme pre vás ešte jeden bonus. A to posilnenie sleziny prostredníctvom masáži – predovšetkým reflexnej masáže chodidla. Chodidlo je totiž akousi mapou nášho tela a orgánov. Prostredníctvom reflexných bodov tak vieme aktivovať potrebné energetické dráhy sleziny, ale tiež masážou chrbta či celého tela, ktoré prospievajú k normalizovaniu funkcií celého tela.

Ak teda chcete posilniť svoju slezinu, musíte jej venovať pozornosť najmä v období, kedy sú na ňu kladené väčšie požiadavky. Teda v období jesene a zimy. A určite si nájdite čas aj na spomínanú masáž, ktorá zdravie vašich orgánov len podporí, posilní imunitu, zharmonizuje celé telo a pripraví ho na zimné obdobie. U nás sa vám bude venovať naša masérka a terapeutka Martina Dányiová. Objednať sa môžete na: 02/3231 3333.

www.cclinic.sk